Encouraging inclusive hiring practices

(from left to right) Leslie Perez from the Federation CJA YAD Leadership Program, Mark Wafer, Edina Markovitz, Manager of Ometz Supported Employment Services, Celia Cohen from the Federation CJA YAD Leadership Program, and Howard Berger, Executive Director of JEM Workshop

By Edina Markovitz, Manager – Supported Employment Services

Mark Wafer is an inspirational individual.  As a passionate champion for inclusive employment hiring practices, and a member of the Government of Canada’s 2012 panel “Labour Market Opportunities for Persons with Disabilities,” Mr. Wafer spends considerable time traveling and lecturing to educate and dispel the myths that hiring people with disabilities is difficult or problematic.

On April 16th, 2015, Atelier JEM Workshop Inc. together with Ometz and Federation CJA’s YAD leadership program had the pleasure of hosting Mr. Wafer at the Workshop for a tour of the facilities. During the tour, Mr. Wafer reported being impressed that the employees of Atelier JEM Workshop Inc. are paid, hourly workers who also benefit from on-site psychosocial support and cultural activities.

Mr. Wafer has personal and professional experience with employment and disability.  Born with only 20% hearing Mr. Wafer was faced with his own challenges growing up. As the current owner of six Tim Horton’s franchises in Toronto, Mr. Wafer leads by example, ensuring that his restaurants utilize inclusive hiring practices.  He has hired 112 people with all types of disabilities in the past 20 years from entry-level to logistics, production and management. He currently has 225 employees, 46 of whom have a disability.

During his visit, he shared much about the compelling “business case” of hiring people with disabilities, including increased company loyalty, reduced turnover and increased employee productivity.

The Government of Canada’s report “Rethinking DisAbility in the Private Sector” that Mr. Wafer was involved in, cited that there are approximately 795,000 disabled, working-aged Canadians who are not working but whose disability does not prevent them from doing so. As our population ages, and disability rates increase, we cannot afford to exclude this pool of working-age adults from the labour force.

The report states that one of the key factors for successful hiring strategy of people with disabilities is for employers to find the right community partners, especially organizations with a specialized service in employment for people with disabilities. Funded by Emploi Quebec, Ometz Supported Employment Services does just that.

To learn more about inclusive hiring practices and how it can impact positively your company, please contact Ometz Supported Employment Services at 514-342-0000 ext 3377 or visit www.ometz.ca

Onouvelles, mars 2015 : un message de Gail et Howard

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

La partie la plus excitante de notre travail à l’Agence Ometz est sans doute de témoigner du succès de nos clients, qu’ils soient grands ou petits.  Puisque nous offrons de nombreux services en emploi, en immigration, en milieu scolaire et en services sociaux, il est parfois difficile de cerner exactement où se trouve le succès et ce qu’il représente pour certains.  Par exemple, le courage d’un nouvel arrivant alors qu’il se prépare à une entrevue pour un emploi, ou peut-être le moment exact ou un étudiant comprend finalement ce que son tuteur a essayé longuement de lui enseigner, ou une victime de violence conjugale qui se voit finalement en sécurité elle et ses enfants.

Cela peut vous paraitre dramatique…mais parfois cela peut l’être!  Vous en trouverez des exemples dans cette lettre d’information.

En tant que nouvelle immigrante de l’ancienne Union soviétique, Rimma Zelfand et son mari ont eu recours à nos services d’emploi.  Grâce à ces démarches, Rimma est aujourd’hui chef de la direction pour un organisme similaire à l’Agence Ometz à Boston, (JF&CS) Services aux enfants et à la famille juive.  Elle partage le même engagement que l’organisme, améliorer la vie des gens et aider les plus vulnérables de notre communauté.  Elle nous fait remarquer que l’intervention de l’Agence Ometz a représenté un moment déterminant dans sa vie, un moment qui a lui a permis la carrière qu’elle poursuit aujourd’hui.  Un succès dont elle est reconnaissante et elle remercie en redonnant à sa communauté. Quelle réussite!

Nous profitons de cette lettre d’information pour vous annoncer que notre gala annuel Dessine-moi une étoile aura lieu à la Place des Arts le 27 mai 2015 et présentera en première, Le PeTiT CiRqUe, LLC™,  une troupe spectaculaire d’enfants de 14 ans et moins de Los Angeles. Une fois de plus, M. et Mme. Herbert Black seront les mécènes de l’événement, nous permettant ainsi d’utiliser la totalité des dons amassés pour assurer les services nécessaires aux enfants et à notre jeunesse à risque, leur assurant ainsi une chance de succès, peu importe leurs difficultés.

En espérant que vous pourrez vous joindre à nous afin qu’ils puissent à leur tour briller de leur propre étoile!

Au plaisir de vous compter parmi nous,

Gail et Howard

Onews, March 2015: A message from Gail and Howard

Howard Berger and Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Howard Berger and Gail Small, Co-Executive Directors, Ometz

Perhaps the most exciting part of our work at Ometz is watching the successes of our clients, whether big or small. Because we offer so many programs between our employment, immigration, school services and social services, often success means different things at different times – the courage for a new immigrant to prepare and attend a job interview in a new language; the ‘AHA’ moment when a student ‘gets’ what her tutor has been showing her for so long; or the abused wife who seeks  protection for  herself and her children.

Sound dramatic? Well sometimes it is, and sometimes it looks like one of the testimonials featured in this newsletter.

As a new immigrant from the Former Soviet Union, Rimma Zelfand, and her husband, accessed our employment services. That was the start of a wonderful career for Rimma who is today the CEO of a sister agency, Jewish Family & Children’s Service (JF&CS) of Greater Boston. Their mission, like ours, is to improve people’s lives and help the vulnerable.  She regards our intervention at a crucial point in her life as part of what set her upon a path that allowed her to enjoy a very successful career, and the opportunity to give back to her community. That’s what we call success!

But we need your support to help us help our clients change their lives and here is how:

In this newsletter we announce our upcoming annual gala event of A Chance to Shine. It will be held at Place des Arts on May 27, 2015 and will feature a troupe of incredible child circus performers known as Le PeTiT CiRque  an all-kid circus act from Los Angeles. Once again Mr. & Mrs. Herbert Black will act as the patrons of this event, thus enabling us to direct all funds raised that evening to programming for our youth and young adults at risk, ensuring that we can help them succeed, regardless of their challenge. We hope you’ll join us and help give our kids a chance to shine!

We look forward to seeing you there.

Gail & Howard

Smart ways to spend $300

By Susan Karpman, Director, Community Services and Immigrationmoney

•    Consider a Shingles shot – If you are over 50, speak to your doctor.  For most of us, it’s a very small price to pay compared to the misery that can be shingles.  Just ask anyone who has had it.
•    Home insurance – if you have a home, whether a small apartment or you own your house, you should have an insurance plan that covers at least basic damages, and liability in case someone gets hurt on your premises.
•    Change your bulbs to LEDs.  You’ll re-coup your investment in savings in 1-2 years and then keep saving for well over a decade
•    A monthly bus pass for 3 months.  A monthly pass is much less expensive than bus tickets or a car, and gives you the freedom to go where you want, when you want.  Until December 10th, take advantage of the STM’s annual sign-up and get a month free. OPUS à l’année is an annual subscription program.
•    3 years of Netflix or other streaming service – and consider cutting out your cable and specialty channels

This article is part of a special series by Ometz for Financial Literacy Month. Ometz runs “Money Matters”, a financial capacity-building program. This project was made possible through financial support from the Education and Good Governance Fund of the Autorité des marchés financiers. Information, opinions and statements made are solely the responsibility of Ometz.

Comment dépenser 300$ intelligemment

Par Susan Karpman, Directrice, Services communautaires et Immigrationmoney

•    Considérez un vaccin contre le Zona – si vous avez plus de 50 ans, discutez-en avec votre médecin.  Pour la plupart, cela vous évitera une situation extrêmement difficile. Il suffit de demander à quelqu’un qui en a souffert.
•    Assurance maison  : si vous possédez une maison, que cela soit un appartement ou une maison, vous devrez vous pourvoir d’un contrat d’assurance qui vous couvrira au moins des dommages basiques, en plus d’une couverture pour toute personne qui serait blessée ou affectée par des circonstances chez vous.
•    Passer à des ampoules D.E.L.  Vous récupérerez non seulement votre investissement d’ici une à deux années, et vous ferez des économies à long terme.
•    Une passe d’autobus de 3 mois. Une carte mensuelle d’autobus est beaucoup moins coûteuse à la longue que des tickets ou une automobile. Elle vous donnera la liberté d’aller où vous le souhaiterez quand vous voulez. Jusqu’au 10 décembre, profitez du programme OPUS de la STM permettant d’obtenir un mois gratuit avec un abonnement annuel.
•    Un abonnement de 3 ans à Netflix ou tout autre programme de diffusion en continu. Pensez à réduire le nombre de canaux payant ou à éliminer votre service de câble.

Cet article fait partie d’une série spéciale par l’Agence Ometz pour le mois de l’éducation financière.

« L’argent compte » est une série d’ateliers d’éducation financière pour instruire des particuliers, offert par l’Agence Ometz. Ce projet a été réalisé grâce au soutien financier du Fonds pour l’éducation et la saine gouvernance de l’Autorité des marchés financiers. Les informations, opinions et avis exprimés n’engagent que la responsabilité de l’Agence Ometz.

Think of a budget as a financial GPS

By Susan Karpman, Director, Community Services and Immigrationcoins

As a society, we are conscientious about keeping track of our emails, voicemails, texts, Instagrams and Facebook accounts. But are we that diligent about our budgets?  Just as we wouldn’t want to fall behind in our messages, postings and pics of the day, neither should we about our personal funds.

How often do we examine our bank accounts and wonder where the money went?  Paying close attention to those numbers on a regular basis, keeps us up-to-date and in control of our expenditures.

Think of a budget as a financial GPS.  A spending roadmap. It will navigate our numbers, urge us to ‘recalculate’ when we veer off course and provide us with an ETA for our monetary goals.

1.    Make a habit of reviewing your budget monthly. Daily revision can be tedious. (We’ll see the trees but lose sight of the forest.) Annual revisions can be dangerous. (We’ll see the forest but chances are we’ll have lost track of the trees.)  A month however, is manageable segment of time. It is how we get paid and how we pay our bills. If we, overspend one month, we can pull back the reigns the next.
2.    Create a spreadsheet by listing all your monthly expenses on the left and all income sources on the right. The objective? To balance the two sides. As much as we may not want to know the truth, seeing it in black and white eliminates the guess work and is the first step towards taking control.
3.    If expenses are annual (ie: driver’s license), divide by 12. If semi-annual (ie: property taxes), divide by 6. If bi-monthly (ie: hydro), divide by 2.  It’s easy to forget about certain irregular disbursements.  Pro-rating them allows us to be planful by setting money aside in anticipation of future invoices.
4.    Keep track of your bills throughout the month. It is insufficient to know you spent $200 in the grocery store. You need to know on what. It’s hard to cut back if you don’t know where.
5.    Since your revenue sources probably do not arrive simultaneously, don’t feel pressured to pay all your bills at the same time. In this way you will avoid overdraft fees and the stress of possible insufficient funds. Make arrangements with your creditors so that you stagger your payments, ensuring that they are in sync with your income. This is referred to as cash flow.
6.    Compare your spread sheet with your bank statements by checking off corresponding transactions. This is good practice. It holds you and the bank accountable for possible errors.
7.    If you share your life, make your partner part of the process. It’s  hard to balance the budget if two people in the same household are working at cross-purposes.
8.    Don’t be afraid to seek out an objective evaluation if your budget is of concern. Sometimes a new perspective can make all the difference in the way you manage your money today and plan for your future tomorrow.

This article is part of a special series by Ometz for Financial Literacy Month. Ometz runs “Money Matters”, a financial capacity-building program. This project was made possible through financial support from the Education and Good Governance Fund of the Autorité des marchés financiers. Information, opinions and statements made are solely the responsibility of Ometz.

Vos finances vous guident comme un GPS

Par Susan Karpman, Directrice, Services communautaires et Immigrationcoins

Notre société se préoccupe de vérifier quotidiennement nos courriels, nos messages, nos texto, nos comptes Facebook et Instagram.  Mais faisons-nous preuve de la même attention envers nos finances? De la même façon, il nous serait difficile de délaisser nos messages, nos courriels et/ou photos du moment, nous ne devrions pas le faire avec nos ressources personnelles. Est-ce qu’il vous arrive souvent de vérifier vos comptes bancaires et de vous demander où va votre argent? En portant une attention plus régulière, il vous serait possible de surveiller vos dépenses et de contrôler vos finances.
Un budget est comme un GPS.  Une carte vous guidant dans la bonne direction financière, vous incitant à constamment repenser vos dépenses et vous remettre sur la bonne voie.  Grâce à cette approche, il est possible de réussir votre planification financière.
1.    Prenez l’habitude de revoir vos finances tous les mois.  Une révision quotidienne est parfois une tâche ardue (on peut voir les arbres, mais pas la forêt). Des révisions annuelles sont difficiles à gérer (nous verrons la forêt, mais nous perdrons de vue les arbres).   Par contre, une révision tous les mois peut se gérer facilement. Si nous dépensons trop un mois, nous pouvons ajuster les dépenses le mois suivant.
2.    Créez un fichier en incluant toutes vos dépenses mensuelles à gauche et tous vos revenus à droite.  L’objectif est clair : équilibrer les deux côtés.  Il est parfois difficile de visualiser notre situation financière, mais c’est plus facile lorsque c’est sur papier.   C’est un des premiers pas vers une prise de contrôle!
3.    Si la dépense est annuelle (par exemple le permis de conduire) alors il faudra la diviser par 12.  Si la dépense est bisannuelle (par exemple les taxes sur la propriété), alors il faudra la diviser par 6.  Si la dépense est bimensuelle (par exemple la facture d’Hydro) alors il faudra la diviser par 2.  Il est facile d’oublier certains paiements irréguliers.  En divisant vos dépenses pour les visualiser mensuellement, vous éviterez les surprises, vous pourrez mettre l’argent de côté pour anticiper ces dépenses futures.
4.    Tenez compte de vos factures durant le mois.  Il n’est pas tout de savoir que vous avez dépensé 200$ au marché, il faut déterminer exactement sur quoi vous avez dépensé cette somme afin de pouvoir vous ajuster et prévoir.
5.    Comme vos revenus n’arrivent pas tous en même temps, ne vous sentez pas obliger de régler la totalité de vos factures d’un coup. De cette manière, vous éviterez les frais occasionnés par un découvert et le stress de ne pas avoir les fonds suffisants.  Vous pouvez, en accord avec vos créanciers, étaler vos paiements pour être en phase avec vos revenus.  Cela s’appelle la trésorerie.
6.    Prenez l’habitude de toujours vérifier vos états de compte avec votre relevé bancaire.  Cette bonne habitude vous permettra de retrouver toute erreur possible de la part de votre institution bancaire.
7.    Partagez vos habitudes de suivi financier avec votre partenaire. Il est pratiquement impossible d’équilibrer un budget si les deux personnes concernées ne sont pas sur la même longueur d’onde.
8.    N’ayez pas peur d’avoir recours à une ressource extérieure pour évaluer votre situation budgétaire. Parfois l’opinion d’une tierce personne peut faire toute la différence dans la façon dont vous gérez votre argent aujourd’hui et pour assurer votre avenir.

Cet article fait partie d’une série spéciale par l’Agence Ometz pour le mois de l’éducation financière.

« L’argent compte » est une série d’ateliers d’éducation financière pour instruire des particuliers, offert par l’Agence Ometz.  Ce projet a été réalisé grâce au soutien financier du Fonds pour l’éducation et la saine gouvernance de l’Autorité des marchés financiers. Les informations, opinions et avis exprimés n’engagent que la responsabilité de l’Agence Ometz.

Onouvelles, novembre 2014 : un message de Gail et Howard

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Il nous semble qu’il y a à peine quelques semaines, nous étions tous réunis autour de nos tables de fêtes, et nous voilà en train de préparer Hanukkah.  Malgré cela, avec le son du shofar qui résonne toujours dans nos cœurs et les moments passés tous mouillés dans nos Sukkah, nous gardons le souvenir du message des fêtes qui nous rappelle, surtout nous à l’Agence Ometz, que la vie est précieuse, quelle est fragile et qu’elle ne doit jamais être prise pour acquis.  Mais nous, à l’Agence Ometz, malgré ce que la vie réserve à nos clients, nous sommes présents pour les soutenir, les encourager, les guider afin de planifier et les aider à surmonter les défaites et se réjouir des accomplissements.

Mais comment exactement faisons-nous tout cela?  Nous avons le plaisir de relayer, dans cette infolettre, les témoignages personnels de deux de nos clients, Shari et Avigaelle, qui ont eu la gentillesse de partager avec nous leur histoire. Que cela soit de l’amour inconditionnel d’une mère envers son fils souffrant de maladies mentales ou d’une nouvelle immigrante choisissant de bâtir, avec sa jeune famille, des liens à Montréal; leurs paroles nous touchent et valorisent ce que notre équipe dévouée accomplit tous les jours.

À l’Agence Ometz, nous ne répondons pas seulement aux appels d’urgences, mais prenons une approche préventive puisque nous savons, par expérience, qu’une difficulté entraine souvent une autre.  C’est pourquoi, nous avons choisi de partager avec vous 3 merveilleuses initiatives issues de cette approche :

1)    Le 17 novembre prochain, en collaboration avec la Fondation Famille Betty et Bernard S. Shapiro, nous présenterons un atelier sur l’anxiété chez les enfants.
2)    Nous avons ajouté à notre site web le portail La passerelle professionnelle, un outil en ligne qui permettra aux chercheurs d’emploi, grâce à de nombreuses ressources, de trouver une carrière gratifiante et remplie de succès.
3)    Nous avons récemment était récipiendaire d’une bourse de 100,000$ provenant de la vente du livre de recette Mosaic de La Philanthropie des femmes de la Fédération CJA.  Cet argent ira à subventionner un programme qui permettra, par le soutien et à de nombreuses ressources, à des jeunes femmes de briser le cycle de pauvreté si présent dans leur milieu.

C’est avec grand plaisir que nous partageons cette infolettre – bonne lecture!

Gail et Howard

Onews, November 2014: A message from Gail and Howard

Howard Berger and Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Howard Berger and Gail Small, Co-Executive Directors, Ometz

It seems like just yesterday we were celebrating the High Holidays, and now we are already starting to plan for Hanukkah. Even so, with the notes of the Shofar blasts still vividly in mind, and  the experience of enjoying the Sukkah despite the rain, the message of the holidays still lingers and reminds us all,  what we at Ometz know only too well – that life is precious; that life is fleeting; that life is fragile. But we at Ometz are here, regardless of the curves life may present our clients – to support, to counsel, to encourage, to plan, to help shoulder the lows and rejoice in the highs.

Just how do we do this?  Fortunately we have two clients who have generously agreed to share with us their personal testimonials in this newsletter, Shari and Avigaelle. From a mother’s unconditional love and attempt to deal with her son’s mental illness to a newcomer building roots for her young family in Montreal, their words speak most poignantly about the impact of our dedicated team.

At Ometz we don’t only wait for a call for help, we adopt a pro-active approach to the challenges we know will eventually emerge. And so we have included in this brief newsletter 3 activities we are proud to share with you;

1)    On November 17, in partnership with the Betty and Bernard S. Shapiro Family Endowment Lecture Series, we will be presenting a workshop on kids and anxiety.
2)    We have added a new portal to our website called The Career Gateway, an online hub for everything you ever wanted to know about finding a successful career, a task that nearly everyone faces sooner or later.
3)    We recently received $100,000 from the proceeds of the Federation CJA Women’s Philanthropy Mosaic cookbook. These funds will allow us to provide vulnerable young women with the skills, training and support to help break the cycle of poverty.

Enjoy the newsletter – it is a pleasure to share it with you!

Gail & Howard

Ometz Walks for Mental Health – Join us!

Team Ometz at MONTREAL WALKS for Mental Health 2013

Team Ometz at MONTREAL WALKS for Mental Health 2013.

By Marcie Klein, Manager, Mental Health Support Services

1 in 5 Canadians will experience a mental illness in their lifetime, and the remaining four will know someone who will.  On Sunday, October 5th, Ometz staff and clients will join the more than 1000 others who will be walking to create awareness and reduce stigma around mental illness and its’ enormous impact, both on those who live with it and those who support them.
Ometz is a founding member of the organizing committee for Montreal Walks for Mental Health, a committee that was started in 2009 and has now become a fully developed foundation whose mission is to increase public awareness about mental health, stigma, and discrimination towards people who struggle with mental illness every day.  The mission of the Montreal Walks for Mental Health Foundation is to organize and grow this annual walk more each year and to support organizations, like Ometz, who provide much needed mental health support services and promote recovery in the community.
Over the last several years Canada and more specifically the Mental Health Commission of Canada has supported the goal of recovery for those living with mental illness.  Recovery does not necessarily mean cure, but rather focuses on people recovering a meaningful life while making the most of their strengths and capacities.
At Ometz, adults living with mental illness are offered a number of services designed to help them achieve their individual goals for recovery in the areas of supported independent living, day to day coping strategies, returning to employment and strategies to help them feel less isolated and more connected to community.   Ometz currently assists over 130 adults with mental illness.
For more information on Montreal Walks for Mental Health 2014, to register as a walker, or to make a donation, click here. We hope to see you in large numbers on October 5th!