Smart ways to spend $300

By Susan Karpman, Director, Community Services and Immigrationmoney

•    Consider a Shingles shot – If you are over 50, speak to your doctor.  For most of us, it’s a very small price to pay compared to the misery that can be shingles.  Just ask anyone who has had it.
•    Home insurance – if you have a home, whether a small apartment or you own your house, you should have an insurance plan that covers at least basic damages, and liability in case someone gets hurt on your premises.
•    Change your bulbs to LEDs.  You’ll re-coup your investment in savings in 1-2 years and then keep saving for well over a decade
•    A monthly bus pass for 3 months.  A monthly pass is much less expensive than bus tickets or a car, and gives you the freedom to go where you want, when you want.  Until December 10th, take advantage of the STM’s annual sign-up and get a month free. OPUS à l’année is an annual subscription program.
•    3 years of Netflix or other streaming service – and consider cutting out your cable and specialty channels

This article is part of a special series by Ometz for Financial Literacy Month. Ometz runs “Money Matters”, a financial capacity-building program. This project was made possible through financial support from the Education and Good Governance Fund of the Autorité des marchés financiers. Information, opinions and statements made are solely the responsibility of Ometz.

Comment dépenser 300$ intelligemment

Par Susan Karpman, Directrice, Services communautaires et Immigrationmoney

•    Considérez un vaccin contre le Zona – si vous avez plus de 50 ans, discutez-en avec votre médecin.  Pour la plupart, cela vous évitera une situation extrêmement difficile. Il suffit de demander à quelqu’un qui en a souffert.
•    Assurance maison  : si vous possédez une maison, que cela soit un appartement ou une maison, vous devrez vous pourvoir d’un contrat d’assurance qui vous couvrira au moins des dommages basiques, en plus d’une couverture pour toute personne qui serait blessée ou affectée par des circonstances chez vous.
•    Passer à des ampoules D.E.L.  Vous récupérerez non seulement votre investissement d’ici une à deux années, et vous ferez des économies à long terme.
•    Une passe d’autobus de 3 mois. Une carte mensuelle d’autobus est beaucoup moins coûteuse à la longue que des tickets ou une automobile. Elle vous donnera la liberté d’aller où vous le souhaiterez quand vous voulez. Jusqu’au 10 décembre, profitez du programme OPUS de la STM permettant d’obtenir un mois gratuit avec un abonnement annuel.
•    Un abonnement de 3 ans à Netflix ou tout autre programme de diffusion en continu. Pensez à réduire le nombre de canaux payant ou à éliminer votre service de câble.

Cet article fait partie d’une série spéciale par l’Agence Ometz pour le mois de l’éducation financière.

« L’argent compte » est une série d’ateliers d’éducation financière pour instruire des particuliers, offert par l’Agence Ometz. Ce projet a été réalisé grâce au soutien financier du Fonds pour l’éducation et la saine gouvernance de l’Autorité des marchés financiers. Les informations, opinions et avis exprimés n’engagent que la responsabilité de l’Agence Ometz.

Think of a budget as a financial GPS

By Susan Karpman, Director, Community Services and Immigrationcoins

As a society, we are conscientious about keeping track of our emails, voicemails, texts, Instagrams and Facebook accounts. But are we that diligent about our budgets?  Just as we wouldn’t want to fall behind in our messages, postings and pics of the day, neither should we about our personal funds.

How often do we examine our bank accounts and wonder where the money went?  Paying close attention to those numbers on a regular basis, keeps us up-to-date and in control of our expenditures.

Think of a budget as a financial GPS.  A spending roadmap. It will navigate our numbers, urge us to ‘recalculate’ when we veer off course and provide us with an ETA for our monetary goals.

1.    Make a habit of reviewing your budget monthly. Daily revision can be tedious. (We’ll see the trees but lose sight of the forest.) Annual revisions can be dangerous. (We’ll see the forest but chances are we’ll have lost track of the trees.)  A month however, is manageable segment of time. It is how we get paid and how we pay our bills. If we, overspend one month, we can pull back the reigns the next.
2.    Create a spreadsheet by listing all your monthly expenses on the left and all income sources on the right. The objective? To balance the two sides. As much as we may not want to know the truth, seeing it in black and white eliminates the guess work and is the first step towards taking control.
3.    If expenses are annual (ie: driver’s license), divide by 12. If semi-annual (ie: property taxes), divide by 6. If bi-monthly (ie: hydro), divide by 2.  It’s easy to forget about certain irregular disbursements.  Pro-rating them allows us to be planful by setting money aside in anticipation of future invoices.
4.    Keep track of your bills throughout the month. It is insufficient to know you spent $200 in the grocery store. You need to know on what. It’s hard to cut back if you don’t know where.
5.    Since your revenue sources probably do not arrive simultaneously, don’t feel pressured to pay all your bills at the same time. In this way you will avoid overdraft fees and the stress of possible insufficient funds. Make arrangements with your creditors so that you stagger your payments, ensuring that they are in sync with your income. This is referred to as cash flow.
6.    Compare your spread sheet with your bank statements by checking off corresponding transactions. This is good practice. It holds you and the bank accountable for possible errors.
7.    If you share your life, make your partner part of the process. It’s  hard to balance the budget if two people in the same household are working at cross-purposes.
8.    Don’t be afraid to seek out an objective evaluation if your budget is of concern. Sometimes a new perspective can make all the difference in the way you manage your money today and plan for your future tomorrow.

This article is part of a special series by Ometz for Financial Literacy Month. Ometz runs “Money Matters”, a financial capacity-building program. This project was made possible through financial support from the Education and Good Governance Fund of the Autorité des marchés financiers. Information, opinions and statements made are solely the responsibility of Ometz.

Vos finances vous guident comme un GPS

Par Susan Karpman, Directrice, Services communautaires et Immigrationcoins

Notre société se préoccupe de vérifier quotidiennement nos courriels, nos messages, nos texto, nos comptes Facebook et Instagram.  Mais faisons-nous preuve de la même attention envers nos finances? De la même façon, il nous serait difficile de délaisser nos messages, nos courriels et/ou photos du moment, nous ne devrions pas le faire avec nos ressources personnelles. Est-ce qu’il vous arrive souvent de vérifier vos comptes bancaires et de vous demander où va votre argent? En portant une attention plus régulière, il vous serait possible de surveiller vos dépenses et de contrôler vos finances.
Un budget est comme un GPS.  Une carte vous guidant dans la bonne direction financière, vous incitant à constamment repenser vos dépenses et vous remettre sur la bonne voie.  Grâce à cette approche, il est possible de réussir votre planification financière.
1.    Prenez l’habitude de revoir vos finances tous les mois.  Une révision quotidienne est parfois une tâche ardue (on peut voir les arbres, mais pas la forêt). Des révisions annuelles sont difficiles à gérer (nous verrons la forêt, mais nous perdrons de vue les arbres).   Par contre, une révision tous les mois peut se gérer facilement. Si nous dépensons trop un mois, nous pouvons ajuster les dépenses le mois suivant.
2.    Créez un fichier en incluant toutes vos dépenses mensuelles à gauche et tous vos revenus à droite.  L’objectif est clair : équilibrer les deux côtés.  Il est parfois difficile de visualiser notre situation financière, mais c’est plus facile lorsque c’est sur papier.   C’est un des premiers pas vers une prise de contrôle!
3.    Si la dépense est annuelle (par exemple le permis de conduire) alors il faudra la diviser par 12.  Si la dépense est bisannuelle (par exemple les taxes sur la propriété), alors il faudra la diviser par 6.  Si la dépense est bimensuelle (par exemple la facture d’Hydro) alors il faudra la diviser par 2.  Il est facile d’oublier certains paiements irréguliers.  En divisant vos dépenses pour les visualiser mensuellement, vous éviterez les surprises, vous pourrez mettre l’argent de côté pour anticiper ces dépenses futures.
4.    Tenez compte de vos factures durant le mois.  Il n’est pas tout de savoir que vous avez dépensé 200$ au marché, il faut déterminer exactement sur quoi vous avez dépensé cette somme afin de pouvoir vous ajuster et prévoir.
5.    Comme vos revenus n’arrivent pas tous en même temps, ne vous sentez pas obliger de régler la totalité de vos factures d’un coup. De cette manière, vous éviterez les frais occasionnés par un découvert et le stress de ne pas avoir les fonds suffisants.  Vous pouvez, en accord avec vos créanciers, étaler vos paiements pour être en phase avec vos revenus.  Cela s’appelle la trésorerie.
6.    Prenez l’habitude de toujours vérifier vos états de compte avec votre relevé bancaire.  Cette bonne habitude vous permettra de retrouver toute erreur possible de la part de votre institution bancaire.
7.    Partagez vos habitudes de suivi financier avec votre partenaire. Il est pratiquement impossible d’équilibrer un budget si les deux personnes concernées ne sont pas sur la même longueur d’onde.
8.    N’ayez pas peur d’avoir recours à une ressource extérieure pour évaluer votre situation budgétaire. Parfois l’opinion d’une tierce personne peut faire toute la différence dans la façon dont vous gérez votre argent aujourd’hui et pour assurer votre avenir.

Cet article fait partie d’une série spéciale par l’Agence Ometz pour le mois de l’éducation financière.

« L’argent compte » est une série d’ateliers d’éducation financière pour instruire des particuliers, offert par l’Agence Ometz.  Ce projet a été réalisé grâce au soutien financier du Fonds pour l’éducation et la saine gouvernance de l’Autorité des marchés financiers. Les informations, opinions et avis exprimés n’engagent que la responsabilité de l’Agence Ometz.

Onouvelles, novembre 2014 : un message de Gail et Howard

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Il nous semble qu’il y a à peine quelques semaines, nous étions tous réunis autour de nos tables de fêtes, et nous voilà en train de préparer Hanukkah.  Malgré cela, avec le son du shofar qui résonne toujours dans nos cœurs et les moments passés tous mouillés dans nos Sukkah, nous gardons le souvenir du message des fêtes qui nous rappelle, surtout nous à l’Agence Ometz, que la vie est précieuse, quelle est fragile et qu’elle ne doit jamais être prise pour acquis.  Mais nous, à l’Agence Ometz, malgré ce que la vie réserve à nos clients, nous sommes présents pour les soutenir, les encourager, les guider afin de planifier et les aider à surmonter les défaites et se réjouir des accomplissements.

Mais comment exactement faisons-nous tout cela?  Nous avons le plaisir de relayer, dans cette infolettre, les témoignages personnels de deux de nos clients, Shari et Avigaelle, qui ont eu la gentillesse de partager avec nous leur histoire. Que cela soit de l’amour inconditionnel d’une mère envers son fils souffrant de maladies mentales ou d’une nouvelle immigrante choisissant de bâtir, avec sa jeune famille, des liens à Montréal; leurs paroles nous touchent et valorisent ce que notre équipe dévouée accomplit tous les jours.

À l’Agence Ometz, nous ne répondons pas seulement aux appels d’urgences, mais prenons une approche préventive puisque nous savons, par expérience, qu’une difficulté entraine souvent une autre.  C’est pourquoi, nous avons choisi de partager avec vous 3 merveilleuses initiatives issues de cette approche :

1)    Le 17 novembre prochain, en collaboration avec la Fondation Famille Betty et Bernard S. Shapiro, nous présenterons un atelier sur l’anxiété chez les enfants.
2)    Nous avons ajouté à notre site web le portail La passerelle professionnelle, un outil en ligne qui permettra aux chercheurs d’emploi, grâce à de nombreuses ressources, de trouver une carrière gratifiante et remplie de succès.
3)    Nous avons récemment était récipiendaire d’une bourse de 100,000$ provenant de la vente du livre de recette Mosaic de La Philanthropie des femmes de la Fédération CJA.  Cet argent ira à subventionner un programme qui permettra, par le soutien et à de nombreuses ressources, à des jeunes femmes de briser le cycle de pauvreté si présent dans leur milieu.

C’est avec grand plaisir que nous partageons cette infolettre – bonne lecture!

Gail et Howard

Onews, November 2014: A message from Gail and Howard

Howard Berger and Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Howard Berger and Gail Small, Co-Executive Directors, Ometz

It seems like just yesterday we were celebrating the High Holidays, and now we are already starting to plan for Hanukkah. Even so, with the notes of the Shofar blasts still vividly in mind, and  the experience of enjoying the Sukkah despite the rain, the message of the holidays still lingers and reminds us all,  what we at Ometz know only too well – that life is precious; that life is fleeting; that life is fragile. But we at Ometz are here, regardless of the curves life may present our clients – to support, to counsel, to encourage, to plan, to help shoulder the lows and rejoice in the highs.

Just how do we do this?  Fortunately we have two clients who have generously agreed to share with us their personal testimonials in this newsletter, Shari and Avigaelle. From a mother’s unconditional love and attempt to deal with her son’s mental illness to a newcomer building roots for her young family in Montreal, their words speak most poignantly about the impact of our dedicated team.

At Ometz we don’t only wait for a call for help, we adopt a pro-active approach to the challenges we know will eventually emerge. And so we have included in this brief newsletter 3 activities we are proud to share with you;

1)    On November 17, in partnership with the Betty and Bernard S. Shapiro Family Endowment Lecture Series, we will be presenting a workshop on kids and anxiety.
2)    We have added a new portal to our website called The Career Gateway, an online hub for everything you ever wanted to know about finding a successful career, a task that nearly everyone faces sooner or later.
3)    We recently received $100,000 from the proceeds of the Federation CJA Women’s Philanthropy Mosaic cookbook. These funds will allow us to provide vulnerable young women with the skills, training and support to help break the cycle of poverty.

Enjoy the newsletter – it is a pleasure to share it with you!

Gail & Howard

Ometz Walks for Mental Health – Join us!

Team Ometz at MONTREAL WALKS for Mental Health 2013

Team Ometz at MONTREAL WALKS for Mental Health 2013.

By Marcie Klein, Manager, Mental Health Support Services

1 in 5 Canadians will experience a mental illness in their lifetime, and the remaining four will know someone who will.  On Sunday, October 5th, Ometz staff and clients will join the more than 1000 others who will be walking to create awareness and reduce stigma around mental illness and its’ enormous impact, both on those who live with it and those who support them.
Ometz is a founding member of the organizing committee for Montreal Walks for Mental Health, a committee that was started in 2009 and has now become a fully developed foundation whose mission is to increase public awareness about mental health, stigma, and discrimination towards people who struggle with mental illness every day.  The mission of the Montreal Walks for Mental Health Foundation is to organize and grow this annual walk more each year and to support organizations, like Ometz, who provide much needed mental health support services and promote recovery in the community.
Over the last several years Canada and more specifically the Mental Health Commission of Canada has supported the goal of recovery for those living with mental illness.  Recovery does not necessarily mean cure, but rather focuses on people recovering a meaningful life while making the most of their strengths and capacities.
At Ometz, adults living with mental illness are offered a number of services designed to help them achieve their individual goals for recovery in the areas of supported independent living, day to day coping strategies, returning to employment and strategies to help them feel less isolated and more connected to community.   Ometz currently assists over 130 adults with mental illness.
For more information on Montreal Walks for Mental Health 2014, to register as a walker, or to make a donation, click here. We hope to see you in large numbers on October 5th!

The Power of Consistency and Connection

Sharon Bishin,Montréal,2003photo: Chistian FleuryBy Sharon Bishin

Corporate & Employability Trainer

 

We just ran a pilot Job Search In Action project here at Ometz that had participants reporting an increase in job search activity, motivation and clarity of focus. To what do we attribute this success and how might it impact on YOUR efforts to find work? In a word, consistency.  In another word (or two) reduced isolation.

Our session ran for five continuous mornings and each day we revisited relevant skills such as networking, using social media for job search, positive self-talk and creating action plans. Participants were expected to commit to the entire week and used online and written journals to track their efforts and attitudes.

So, what made the difference? Why did people self-report that they felt more energized, were showing more evidence of informational interview calls and were more strenuously searching sites? That is something that is really hard to assess, however, the pre and post surveys and the “letter to self” documentation participants were asked to fill out (and which they chose to share) indicated that the mere fact of knowing that they were not alone in their employment hunt, that they could discuss and communicate their frustrations as well as their successes with peers – and a facilitator- and that they had the structure of knowing a group was waiting for them….all contributed to a more productive experience.

Part of this situation relates to age. Ometz’ employment demographic is primarily candidates who are 45+ years old.  A 2012  Canadian Library of Parliament Research Publication written by Marie-Claude Langlois examining Canada’s labour market, revealed that youth uses social media (Facebook, LinkedIn and Twitter specifically) more than their elders: in 2009, 86% of Canadians aged 18 to 34 who used the Internet had a profile on a social networking site, compared with 44% of people aged 55 and over.  While younger job seekers may find alternate ways to reach out both socially and professionally and feel less isolated during job search, older candidates may be less likely to do so.

But anyone, regardless of age, can feel isolated and pessimistic while hunting for work. So what can you do to strengthen your own job search efforts? Here are four suggestions:

  1. Find – or create – a job search club where you can exchange information, combat isolation and develop a structure that brings order to your job seeking efforts.
  2. Seek out a job search buddy and commit to checking in every day and giving each other that boost to make those tough informational interview calls.
  3. Sign up for courses that will add to your arsenal of skills. Online courses may be convenient but needing to get out to a classroom may engage you more effectively in your environment.
  4. Volunteer. This approach a) reminds you that there are always people who need your help; b) can expose you to a new environment, work domain or set of skills without the pressure of performing for pay; c) allows you to continue to stay connected in your field between paying jobs.

How do YOU keep up your spirit and optimism in the face of unemployment?




Choosing the Right High School

By Joanne Baskin, Manager, School Services

If you have already selected a high school for and with your child for next year, it is probably because of one or more of the following reasons:
It is a cultural/religious “fit”;
It is in close proximity to your home;
It is the same school your older children attend(ed);
It is “what you know” as it is the school you attended.
Those are all pragmatic and legitimately sound reasons; however, it may also be important to consider some other factors in order to ensure your child’s transition from primary school is positive and beneficial to his or her learning and stage of development.
Betsy Van Dorn, in an article in Family Education.com, suggests the 3A’s of exploration: attitude, academics and amenities in asking the right questions of a potential school.
Considering a school’s ability to make you feel welcome, unhurried and open to communication is of utmost importance. Understanding how this is facilitated (written communication, email, phone calls, meetings) are ways of seeing what resonates with your style of communication. Knowing the attitudes and policies around partnership with parents and discipline of students are “key” to getting a feel for the school and how it relates to your own values and needs.
Academics are often central to a good school choice therefore understanding the curriculum will be an asset in the selection process. Knowing how the curriculum conforms to Quebec Ministry of Education standards as well as non-secular programming is also important. How well are teachers supported in their learning, such as attending conferences and ongoing professional development may be additional questions to ask. It is also important to understand how the school organizes its resources to cater specifically to your child’s needs.
In the area of amenities, the school building and layout, its general feeling of welcoming in this layout, will enhance a sense of belonging in youth and their families. The use of technology, its space for expression of the arts and physical activity are further components to look at.
Visiting a school beyond its Open House gatherings are another way of feeling out the functioning of the school. Can you see and hear what the school stands for when you walk in? Are the students happy , proud and engaged in learning?
Knowing what your own child requires academically, socially and emotionally is a way to begin this process of exploration in developing the right set of elements to consider and the right questions to ask.

Onouvelles, septembre 2014 : un message de Gail et Howard

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Howard Berger et Gail Small, co-directeurs exécutifs, Agence Ometz

Chers amis,

Bien que la Roch Hachana approche à grand pas, nous nous réjouissons encore de notre récente assemblée générale annuelle qui a mis un point final à la célébration de notre 150e anniversaire. Nous regardons l’avenir avec confiance et espoir. Pourquoi? Parce qu’au fil des années, nous avons prouvé que nous sommes une organisation adaptable et réactive. Parce qu’au fil des années, nous avons beaucoup travaillé pour établir des relations, développer des partenariats et mettre en place de nouvelles collaborations. Parce qu’après toutes ces années nous profitons de ce réseau de partenaires, avec lequel nous sommes très engagés. Nous avons développé une collaboration avec près de 500 bénévoles, un conseil d’administration très engagé, 110 membres du personnel dévoués et de nombreux donateurs individuels, des organismes gouvernementaux, des fondations privées et des institutions publiques et privées. Ensemble, nous avons un impact sur des milliers et des milliers de vies chaque année!

Et, en pensant à nos futurs partenaires et amis, nous avons lancé un nouveau programme de collecte de fonds visant à enseigner à nos enfants la philanthropie à travers le site Web ECHOage. Il s’agit d’une application qui a été conçue pour les fêtes d’anniversaire des enfants. L’enfant choisit une organisation caritative enregistrée et donne 50% de ses cadeaux à cet organisme. C’est simple, efficace et éducatif. L’Agence Ometz est l’un des organismes de bienfaisance mentionnés. Quel excellent moyen d’enseigner tôt à nos enfants ce que nos dirigeants communautaires ont instinctivement compris il y a 150 ans!

Chana tova !

Gail et Howard